Opgangen er udviklet af
Foreningen YouGlobe
istedgade 91, 1650 Kbh. V
info@youglobe.dk
Opgangen er udviklet af
Foreningen YouGlobe
istedgade 91, 1650 Kbh. V
info@youglobe.dk
Opgangen er udviklet af
Foreningen YouGlobe
istedgade 91, 1650 Kbh. V
info@youglobe.dk
elevopgaver
Lav en personkarakteristik
Hver elev vælger en karakter fra bogen og laver en personkarakteristik – enten mundtligt eller skriftligt – med brug af en række hjælpespørgsmål.
Sådan gør du:
1) Tal med klassen om, hvad en personkarakteristik er.
2) Print opgaven med hjælpespørgsmål til eleverne.
3) Lad evt. eleverne fortælle om deres person for resten af klassen.
Skriv en tale, som Magnus kan holde
Eleverne forestiller sig, at de er Magnus. Magnus er nervøs for, hvordan det skal gå til beboerfesten ”Fest, fredspibe og fællesspisning”, fordi der har været dårlig stemning mellem beboerne. Derfor har han besluttet, at han vil holde en tale til festen, hvor han giver komplimenter til alle dem, der er med, og foreslår nogle fælles aktiviteter, de kan lave sammen henover sommeren.
Sådan gør du:
1) Tal med klassen om, hvad en tale er og udlevér opgavearket.
2) Print opgave-arket til eleverne.
3) Lad evt. eleverne holde talerne for hinanden.
Skriv et brev med gode råd
Eleverne vælger en af karaktererne fra bogen og skriver et brev med gode råd til vedkommende.
Sådan gør du:
1) Print opgavearket til eleverne
2) Lad evt. eleverne læse deres breve op for hinanden/klassen og tal om, hvordan I tror, at karakteren fra bogen ville reagere, hvis han fik det brev. Er det nogle gode råd? Er de skrevet i en sød og venlig tone?
Giv komplimenter til bogens personer
I taler om, hvad et kompliment er og finder komplimenter til alle bogens personer, enten i plenum, gruppevis eller skriftligt.
Sådan gør du:
1) Tal om hvad et kompliment er, og hvordan det føles at få et kompliment.
2) Print opgavearket til eleverne
3) Lad eleverne finde komplimenter til personerne, evt. som en skriftlig opgave.
.
Skriv om hvor højt til loftet, der er i dit liv
Eleverne skriver en opgave om, hvordan de oplever værdierne frisind og frihed – eller manglen på samme – i deres eget liv.
Sådan gør du:
1) Tal om hvad det vil sige, at der er højt til loftet. Læs evt. følgende citat fra bogen op:
”Højt til loftet – det er jo sådan en stemning, hvor du kan være sådan, som du er, og jeg kan være sådan, som jeg er, og jeg synes måske noget andet end dig og vælger noget andet end dig, og vi er alle sammen forskellige og gør forskellige ting - og det er bare HELT fint. Du ville måske ikke have valgt blinkemorder, hvis det var din fødselsdag, men det vil Magnus, og det skal han have lov til. Og når du har fødselsdag, så kan du vælge en leg.”
2) Print opgavearket til eleverne.
Lav en handlingsbro
Eleverne laver en handlingsbro over historien.
Sådan gør du:
1) Tal om hvad en handlingsbro er. Tegn den evt. på tavlen.
2) Tal i plenum om, hvad der sker i bogens start, midte og slutning.
3) Print opgavearket til eleverne.
4) Bed evt eleverne fremlægge deres handlingsbro for klassen.
Rollespil
Eleverne agerer karakterer fra bogen og bliver præsenteret for en situation, som de skal gennemspille med udgangspunkt i deres viden om personen. Bagefter taler I om, hvad personerne gjorde, om det var hensigtsmæssigt, og hvad de kunne have gjort i stedet for - med udgangspunkt i konflikttrappen og værdien 'højt til loftet'.